Drzewo kategorii
Licznik odwiedzin

PISAREK MARIAN

PISAREK MARIAN (1912–1942), ppłk lotnik, dowódca klucza i zastępca dowódcy 141 Eskadry Myśliwskiej w 4 Pułku Lotniczym w Toruniu.

Urodzil się 3 I 1912 w Łosiach pod Radzyminem, w rodzinie rolnika Stanisława i Józefy z Olechniewiczów. Po uzyskaniu świadectwa dojrzałości w 1931 w Korpusie Kadetów nr 2 w Chełmnie wstąpił do Szkoły Podchorążych Piechoty w Ostrowi Mazowieckiej, którą ukończył w 1934 z nominacją na ppor. piechoty z przydziałem do 4 Pułku Strzelców Podhalańskich w Cieszynie.

Jesienią tego roku  zgłosił się jako ochotnik do lotnictwa; rok później po ukończeniu podstawowego kursu pilotażu w Dęblinie otrzymał przydział do 6 Pułku Lotniczego we Lwowie. Latał w 61 Eskadrze Liniowej na „Potezach” XXV.

Po ukończeniu w 1936 Lotniczej Szkoły Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu skierowany został do 4 Pułku Lotniczego w Toruniu. Latał jako dowódca klucza i zastępca dowódcy eskadry w 141 Eskadrze Myśliwskiej na jednomiejscowych samolotach „P-11”.

Pisarek angażował się także w prace Aeroklubu Pomorskiego, m.in. od 9 do 23 X 1938 wspólnie z pilotem Jerzym Orzechowskim prowadził w klubie kurs lotów wleczonych za samolotem.

Wyznaczony 2 IX 1939 na dowódcę 141 Eskadry brał udział w wojnie obronnej Polski w składzie lotnictwa Armii „Pomorze”. Zestrzelił dwa samoloty niemieckie, jeden uszkodził.18 IX tego roku przez Rumunię ewakuował się do Francji, gdzie okresowo pracował w Inspektoracie Polskich Sił Powietrznych w Paryżu.

Po kapitulacji Francji w czerwcu 1940 ewakuował się do Anglii. 21 VIII tego roku otrzymał przydział do 303 Dyonu Myśliwskiego Warszawskiego im. Tadeusza Kościuszki, w którego składzie uczestniczył w bitwie powietrznej o Anglię. Zestrzelił w tym okresie pięć samolotów niemieckich, jeden uszkodził. Sam został zestrzelony 7 IX 1940 koło Loughton, ale uratował się na spadochronie.

Z początkiem 1941 został przeniesiony do 315 Dyonu Myśliwskiego Dęblińskiego. Od 23 VI do 10 XII tego roku był dowódcą 308 Dyonu Myśliwskiego Krakowskiego. Po odpoczynku operacyjnym wrócił do latania bojowego i 19 IV 1942 objął dowodzenie I Polskim Skrzydłem Myśliwskim (Dyony 303, 316, 317) w Northolt. 29 IV tego roku na Supermarine Spitfire Mk VB nr MB 307 wystartował wraz ze skrzydłem nad Francję z zadaniem „wymiatania” w rejonie Hardelot-Desvres- Marck. Nad Le Trepot skrzydło zostało zaatakowane przez ok. 15 myśliwców niemieckich. Atak był skierowany na 317 Dyon Myśliwski, na którego czele leciał dowódca całej formacji. Samolot Pisarka wpadł do morza i zatonął wraz z pilotem.

Pisarek zginął, mając stopień kapitana, pośmiertnie został mianowany pilotem majorem. Ciała nie odnaleziono. Zestrzelił łącznie 12 samolotów wroga na pewno, 1 prawdopodobnie, 2 uszkodził. Zapewniło mu to 7. miejsce na liście asów myśliwskich.

Odznaczony był: Krzyżem Srebrnym Virtuti Militari (17 IX 1940), czterokrotnie Krzyżem Walecznych, Polową Odznaką Pilota i brytyjskim Zaszczytnym Krzyżem Lotniczym, pośmiertnie Krzyżem Złotym Orderu Virtuti Militari (dekret Prezydenta RP z 11 VI 1945).

Rodziny nie założył. Był jednym z najwybitniejszych pilotów myśliwskich w drugiej wojnie światowej. W 1979 jego im. nazwano jedną z ul. Warszawy, na terenie dawnego lotniska Gocławek.

 

Bibliografia

  1. K. Przybyszewski,Toruński Słownik Biograficzny t. VI, ToMiTo, UMK, Toruń 2010